2007-07-16

Palazzo Belgacom

.
Even mezelf citeren*, anno 1989:

Postmodern in zoverre er duidelijk iets nieuws gebeurt ten opzichte van de blokkendozen die voorheen als modern golden. In zoverre er eindelijk weer sprake is van een duidelijke inspiratie en van gefundeerde esthetiek. Postmodern omdat Herman Augustyniak, Paul De Maeght en Roland Vernimmen naar hartenlust geciteerd hebben uit het architecturale prentenboek dat Brugge is: stoere muren, een beeldig erkertje, spiraalsgewijs gedraaide schoorstenen, ramen met links en rechts een stenen zitje voor wie naar buiten wil kijken, zuilen met klassieke cannelures, speelse rondboogjes in de ondergrondse parking. Elementen die doen denken aan Delacenserie's extravagante Rijksnormaalschool in de Sint-Jorisstraat, aan het stadhuis, aan het kasteel Zwaenekerke dat vroeger op dit terrein stond. Postmodern ook omwille van de fijne ironie waarmee dit gebeurt.




* Er is een tijd geweest, een lange tijd zelfs, dat het personeel van het Sint-Leocollege over een eigen tijdschrift beschikte: Het Leeuwtje van de Potterie, in redactie van Rudy Denolf en Noël Floré. We schreven over de school, over het onderwijs, over kunst en muziek. We konden er onze literaire ambities en foto's in kwijt. De redactievergaderingen waren legendarisch. Ik bezong 'Brugge's Bonte Telefoonpagode' in het nr.34 (1989), pp.8-19.

1 opmerking:

dirkD zei

Beste Dominiek,

Een van de leuke dingen van jouw blog is dat je me leert kijken. Na de interessante wandeling langs vertrouwde beelden uit het Gentse museum neem je me nu mee naar iets waar ik elke ochtend en avond bijna achteloos aan voorbij ga (eigenlijk rijd ik er achteloos langs want ik ze het "Belgacom palazzo" vanop de trein. Het megalomane "waterkasteel" van de telefoon is inderdaad wel de moeite waard om eens langer en grondiger te bekijken. Dank voor de mooie plaatjes en de "eye opener" ...

hartelijk en tot gauw!

Dirk